
Kaže meni svojevremeno jedna jaruga (prepoznaće se, valjda):
-E, što se nisi odazvao pozivu. Poslao sam ti pozivnicu za Hi five! (ili tako nekako).
Kažem ja istom tom jarugi:
- E, stvarno nemam vremena! (iako ga imam na pretek)
- Pa, dobro, poslaću ti ponovo!
- Nemoj, reko, majke ti! Za koji će mi sve to!
- Pa, znaš, možemo se dopisivati, imaš krug ljudi sa kojima se družiš i tako...
- Da se dopisujemo? Živiš 100 metara vazdušnom linijom od mene, vidiš me skoro svaki dan, i sad bi ti još, da kad dođeš kući, da me imaš na vezi.
- Pa, možeš uspostaviti kontakt sa ljudima koje nisi vidio godinama.
- Mogu sigurno! Ne sumnjam. Ali, što su onda ljudi izmislili email?
I tako se s vremena na vrijeme grčevito (iz)borim za svoje pravo da ne postanem dio My booka, Face spacea ili nekog već trećeg. Ionako imam već dosta otvorenih naloga na kojekavim drugim sajtovima i forumima, što mi se dodatno ne sviđa, jer naprosto, da bi koristio njihove usluge svaki od tih sajtova zahtjeva da se registruješ, a onda tom prilikom traže sve više podataka o tebi samom (zašto?). Napokon, redovno mi se desi da zaboravim lozinku tako da moram ili otvoriti novi nalog na istom i ponovo sve proći ili jednostavno zaboraviti na sve.
Ili nabaviti glavu sa većim protokom memorije.
Koja je, u stvari, prava namjera socijalnih mreža? Na jednom mjestu okupiti što više ljudi. Odlično! Zašto? Radi druženja, upoznavanja, razmjenjivanja ideja, razmišljanja, iskustava... Odlično! Kome sve to treba i zašto? Ovo bi možda bilo ključno pitanje.
Čitava plejada socijalnih online skupova i svi najveći i najposjećeniji web sajtovi na svijetu, vjerovali ili ne, udruženi su u zajedničkoj misiji praćenja svih naših web aktivnosti i kretanja na internetu. Zadnji konkretan primjer koji ide u prilog ovoj tvrdnji dolazi iz uzavrele Googleove laboratorije: novi web preglednik: Chrome. Isproban nekoliko puta. Brz, jednostavan, minimalistički urađen kao i većina googleovih aduta, jednostavan za upotrebu. Pravi zalogaj za izgladnjele. Elem, šta onda ne štima. Znate već da svaki program koji se instalira sadrži u sebi ugovor koji se prikaže prilikom instalacije, a koji niko ne čita. Barem ja ne znam nikoga. E, jedna od stavki u ugovoru prilikom instalacije Chroma otprilike glasi ovako:
11.1 Slanjem, postavljanjem i prikazivanjem sadržaja vi dajete kompaniji Google licencu koja je trajna, neopoziva, dostupna svuda, besplatna i neekskluzivna. Na osnovu ove licence kompanija Google može da umnožava, prilagođava, menja, prevodi, objavljuje, javno koristi i prikazuje i distribuira bilo koji sadržaj koji vi pošaljete, postavite ili prikažete u okviru usluga ili preko njih. Jedina svrha ove licence je da omogući kompaniji Google da prikazuje, distribuira i promoviše usluge i ona može biti poništena za određene usluge, kao što je definisano u dodatnim uslovima tih usluga.
Stvar je u tome da je Google ovdje samo javno priznao ono što rade svi: špijuniranje.
Dakle, to što sjedite u zamračenoj sobi sa spuštenim roletnama i pretražujte porno sajtove ne znači da vas niko ne vidi. Zašto, recimo, upravo Facebook ili My Space vrijede sve te silne milione dolara? Pa, zato što su krcati privatnim informacijama o vama. Oni znaju šta volite da jedete, koji vam je omiljeni pisac, koju vrstu muziku slušate, u koje restotane izlazite, ko su vam najbolji prijatelji, jeste li oženjeni, koliko imate djece... Znaju sve o vama! Odakle dolazi uopšte sav taj silan spam, kad moju adresu ima možda tridesetak ljudi? Kreditne kartice i mobilni telefoni imaju istu tj. sličnu ulogu. Uz pomoć mobilnog ste uvijek i na vrijeme locirani...
Scenario je sljedeći:
Sa žurbom ulazite u veliki market i brzim koracima prilazite rafu sa omiljenim pivom, jer znate da za deset minuta počinje finale Lige šampiona. Uzimate čitavu gajbu jer će tu biti čitava ekipa, prilazite kasi i prodavačica provlači kreditnu karticu. Kupovina je uspješno izvršena. Pozdravljate se i trkom prilazite izlazu i baš u tom trenutku na vaš mobilni telefon stiže reklama o novom čipsu sa ukusom ljute papričice. Vi sa osmijehom konstatujete - kakva nevjerovatna slučajnost, i naravno vraćate se po još...
.
Kažem ja istom tom jarugi:
- E, stvarno nemam vremena! (iako ga imam na pretek)
- Pa, dobro, poslaću ti ponovo!
- Nemoj, reko, majke ti! Za koji će mi sve to!
- Pa, znaš, možemo se dopisivati, imaš krug ljudi sa kojima se družiš i tako...
- Da se dopisujemo? Živiš 100 metara vazdušnom linijom od mene, vidiš me skoro svaki dan, i sad bi ti još, da kad dođeš kući, da me imaš na vezi.
- Pa, možeš uspostaviti kontakt sa ljudima koje nisi vidio godinama.
- Mogu sigurno! Ne sumnjam. Ali, što su onda ljudi izmislili email?
I tako se s vremena na vrijeme grčevito (iz)borim za svoje pravo da ne postanem dio My booka, Face spacea ili nekog već trećeg. Ionako imam već dosta otvorenih naloga na kojekavim drugim sajtovima i forumima, što mi se dodatno ne sviđa, jer naprosto, da bi koristio njihove usluge svaki od tih sajtova zahtjeva da se registruješ, a onda tom prilikom traže sve više podataka o tebi samom (zašto?). Napokon, redovno mi se desi da zaboravim lozinku tako da moram ili otvoriti novi nalog na istom i ponovo sve proći ili jednostavno zaboraviti na sve.
Ili nabaviti glavu sa većim protokom memorije.
Koja je, u stvari, prava namjera socijalnih mreža? Na jednom mjestu okupiti što više ljudi. Odlično! Zašto? Radi druženja, upoznavanja, razmjenjivanja ideja, razmišljanja, iskustava... Odlično! Kome sve to treba i zašto? Ovo bi možda bilo ključno pitanje.
Čitava plejada socijalnih online skupova i svi najveći i najposjećeniji web sajtovi na svijetu, vjerovali ili ne, udruženi su u zajedničkoj misiji praćenja svih naših web aktivnosti i kretanja na internetu. Zadnji konkretan primjer koji ide u prilog ovoj tvrdnji dolazi iz uzavrele Googleove laboratorije: novi web preglednik: Chrome. Isproban nekoliko puta. Brz, jednostavan, minimalistički urađen kao i većina googleovih aduta, jednostavan za upotrebu. Pravi zalogaj za izgladnjele. Elem, šta onda ne štima. Znate već da svaki program koji se instalira sadrži u sebi ugovor koji se prikaže prilikom instalacije, a koji niko ne čita. Barem ja ne znam nikoga. E, jedna od stavki u ugovoru prilikom instalacije Chroma otprilike glasi ovako:
11.1 Slanjem, postavljanjem i prikazivanjem sadržaja vi dajete kompaniji Google licencu koja je trajna, neopoziva, dostupna svuda, besplatna i neekskluzivna. Na osnovu ove licence kompanija Google može da umnožava, prilagođava, menja, prevodi, objavljuje, javno koristi i prikazuje i distribuira bilo koji sadržaj koji vi pošaljete, postavite ili prikažete u okviru usluga ili preko njih. Jedina svrha ove licence je da omogući kompaniji Google da prikazuje, distribuira i promoviše usluge i ona može biti poništena za određene usluge, kao što je definisano u dodatnim uslovima tih usluga.
Stvar je u tome da je Google ovdje samo javno priznao ono što rade svi: špijuniranje.
Dakle, to što sjedite u zamračenoj sobi sa spuštenim roletnama i pretražujte porno sajtove ne znači da vas niko ne vidi. Zašto, recimo, upravo Facebook ili My Space vrijede sve te silne milione dolara? Pa, zato što su krcati privatnim informacijama o vama. Oni znaju šta volite da jedete, koji vam je omiljeni pisac, koju vrstu muziku slušate, u koje restotane izlazite, ko su vam najbolji prijatelji, jeste li oženjeni, koliko imate djece... Znaju sve o vama! Odakle dolazi uopšte sav taj silan spam, kad moju adresu ima možda tridesetak ljudi? Kreditne kartice i mobilni telefoni imaju istu tj. sličnu ulogu. Uz pomoć mobilnog ste uvijek i na vrijeme locirani...
Scenario je sljedeći:
Sa žurbom ulazite u veliki market i brzim koracima prilazite rafu sa omiljenim pivom, jer znate da za deset minuta počinje finale Lige šampiona. Uzimate čitavu gajbu jer će tu biti čitava ekipa, prilazite kasi i prodavačica provlači kreditnu karticu. Kupovina je uspješno izvršena. Pozdravljate se i trkom prilazite izlazu i baš u tom trenutku na vaš mobilni telefon stiže reklama o novom čipsu sa ukusom ljute papričice. Vi sa osmijehom konstatujete - kakva nevjerovatna slučajnost, i naravno vraćate se po još...
Generalno, nije da imam nešto da krijem, ali sama ideja da neko na neki prostrani HDD skladišti sve o meni čini se bolesno!
Ali, možda sam samo paranoičan!.
Joj, Boki moj, nemoj se, ba, sikirati!! :)
ReplyDeleteDokle god nemas nekakvih prevelikih tajni, sta te briga.
Ja te u potpunosti razumijem i sam sam sebi postavljao ista pitanja donedavno, ali ako iko ima sta spijunirati neka izvoli jer ce se dobro nacitati - naime, radi se o milijardama i bilionima informacija.
Zato, no sikiriki, ili kao sto nam je JNA govorila prije rata: Mirno spavaj! :)
Facebook, MySpace, Hi five i slicno...to je za papke!
ReplyDelete;-)
dobra ti ova sa TCHIPSom , samo meni nikada nije stigla nikakva poruka tog sadržaja, a popilo se jebga nekog piva.....
ReplyDeletešalu na stranu 90% stvari koje smatramo normalnim je dio ajde recimo špijunaže - globalne, radi lakše manipulacije ljudima..
živio (jebla te zvijezda - razmišljam da ti više neposjećujem blog) Seronjo
Uh, što ćeš mi naškodit...
ReplyDeleteKonjino!
I ne kontam: kakav TCHIPS??
okrečite Beograd!!!!!!!
ReplyDelete